Публікуємо паспорт програми розвитку туризму в місті Херсоні на 2020 – 2022 роки. 

Паспорт програми

Загальні положення

Програма розроблена відповідно до законів України «Про місцеве самоврядування в Україні», «Про державні цільові програми», «Про туризм», розпорядження Кабінету Міністрів України від 16.03.2017 № 168-р «Про схвалення Стратегії розвитку туризму та курортів на період до 2026 року», програми «Розвиток туризму та курортів у Херсонській області на 2019-2021 роки», затвердженої рішенням обласної ради від 14.12.2018 № 1095 (зі змінами).

Програма визначає основні напрямки та форми діяльності органів місцевого самоврядування м. Херсона для подальшого становлення й ефективного функціонування туристичної галузі міста, правового, організаційно-управлінського, економічного та інформаційного середовища.

Вона базується на основі аналізу сучасного стану розвитку туризму та туристичної інфраструктури в місті, на результатах виконання попередніх міських програм розвитку туризму, визначає проблемні питання, окреслює цілі, завдання та комплекс заходів щодо їхньої реалізації.

Заходи Програми спрямовані на:

  • підвищення туристичної конкурентоспроможності міста;
  • стимулювання підприємців, задіяних у туристичній галузі;
  • розвиток існуючої туристичної інфраструктури;
  • створення нових привабливих туристичних об’єктів.

Програма координує діяльність усіх учасників та зацікавлених сторін у реалізації комплексу заходів щодо забезпечення сталого розвитку туристичної галузі міста.

У реалізації заходів Програми можна виділити наступні зацікавлені сторони (цільові групи):

  • суб’єкти підприємницької діяльності, що здійснюють діяльність у туристичній галузі міста;
  • представники громадських організацій, діяльність яких спрямована на розвиток туристичної галузі, вивчення історичної спадщини міста, підвищення якості туристичних послуг;
  • працівники виконавчих органів міської ради, які зацікавлені у встановленні партнерських відносин із суб’єктами малого підприємництва для виконання основних завдань Програми.

Програмою передбачається впровадження сучасних європейських підходів щодо вдосконалення організаційного та ресурсного забезпечення розвитку туризму та можливість коригування (внесення змін чи доповнень) у залежності від змін внутрішніх та зовнішніх умов її реалізації.

1. Визначення проблем, на вирішення яких спрямована Програма

Туризм є однією з найважливіших сфер сучасної економіки, який позитивно впливає на розвиток інших секторів економіки, включаючи готельне господарство, транспорт, комунікації, будівництво, роздрібну торгівлю, виробництво, торгівлю сувенірами тощо, будучи каталізатором їхнього розвитку. Крім того, цей вид діяльності спрямований на задоволення потреб людей в ознайомленні з історією, культурою, звичаями, духовними і релігійними цінностями різних країн та їхніх народів.

За даними Всесвітньої туристичної організації UNWTO (далі – UNWTO), туристичний внесок у світову економіку оцінюється в 10,9 % світового валового внутрішнього продукту. На частку міжнародного туризму (подорожі та пасажирські перевезення) припадає 30 % світового експорту послуг і 6 % від загального обсягу експорту товарів і послуг. Туризм як експортна категорія займає четверте місце у світі після експорту палива, хімікатів і продуктів харчування, у той же час – перше місце у багатьох країнах, що розвиваються.

Відповідно до Закону України «Про туризм», держава проголошує туризм одним із пріоритетних напрямків розвитку економіки та культури та створює умови для туристичної діяльності. Роль органів влади в цьому механізмі полягає в створенні сприятливих умов для діяльності в туристично-рекреаційній галузі, що сформує так звані «магніти» для інвестування як масштабних, так і невеликих проєктів.

Сфера послуг і, зокрема, такі її складові, як готельний комплекс, туризм та рекреаційний бізнес, здатні зробити значний внесок у зростання валового внутрішнього продукту при відносно малих затратах та коротких термінах окупності, але передбачає максимальну консолідацію зусиль великої кількості учасників.

У 2018 – 2019 роках напрями діяльності, завдання та заходи розвитку туризму в м. Херсоні відпрацьовувалися відповідно до Програми розвитку туризму в місті Херсоні на 2018 – 2019 роки, затвердженої рішенням міської ради від 29.11.2017 № 1023 (зі змінами).

Виконання заходів Програми сприяло популяризації м. Херсона на національному рівні, а також залученню додаткової кількості туристів.

Протягом 2018 – 2019 років місто представлено на 6 туристичних виставках (в м. Києві (2018 – 2019 рр.) – на виставці UITT «Україна – Подорожі та Туризм», в м. Харкові – на Х Міжнародному туристичному форумі «Харків: партнерство в туризмі» (2018 р.), в м. Ужгороді – на XVII Міжнародній туристичній виставці-ярмарку «Тур’євроцентр ­– Закарпаття 2018», на Міжнародній виставці-ярмарку «ТурЕКСПО» в рамках Львівського міжнародного форуму індустрії туризму та гостинності (2018 – 2019 рр.).

Проведено рекламну кампанію «Херсон для тебе» у містах Львові, Луцьку, Чорткові, Запоріжжі, Ужгороді. Відповідно, реклама цих міст розміщувалася на території Херсона.

Розроблено систему туристичної інформації (інформаційні двомовні таблички з QR-кодом та шрифтом Брайля українською та англійською мовами), які розміщено на історичних будівлях міста.

Запроваджено декілька нових проєктів: гастрономічно-туристичний проєкт «ХерсонЪ. Вінтажна кухня», зареєстрований як рекорд України «Найбільша кількість відтворених старовинних українських страв за оригінальним рецептом на одній локації»; «Багряні вітрила», проведено перший

Херсонський морський фестиваль ім. Джона Пола Джонса та відкритий конкурс на кращий сувенірний продукт «Фірмовий торт «Херсон».

У червні поточного року управління культури міської ради спільно з Департаментом туризму та курортів Херсонської обласної державної адміністрації гостинно зустрічали ХIV Фестиваль туристичної журналістики України. Публікації та репортажі про місто та область були у таких медіа-ресурсах, як телеканал 1+1, ICTV, 24 канал, інформаційні агентства «УНІАН» та «Укрінформ», «Туристичний прес-клуб України», газета Кабінету Міністрів України «Урядовий кур’єр».

Відзнято промоційний відеоролик про місто «Звуки Херсона» та відеороліки з 3D-зображенням «Херсон у трьох порах року».

Продовжується вдосконалення сайту go.kherson.ua управління культури Херсонської міської ради та співпраця з ТОВ «АГоОВ» щодо реалізації проєктів, спрямованих на підвищення доступності туристичної інформації, а саме: технічну підтримку мобільного додатка «АГОВ».

Проведені заходи сприяли тому, що сума надходжень туристичного збору до місцевих бюджетів, на 01.11.2019, склала 560,3 тис. грн, що на 166,42 % перевищило показник аналогічного періоду минулого року (2018 –210,3 тис. грн).

Водночас подальший розвиток туристичної галузі в місті Херсоні гальмується через:

- низький рівень розвитку сучасної туристично-інформаційної інфраструктури та індустрії гостинності міста (невідповідність туристичної інфраструктури та послуг сучасним вимогам технічної та функціональної якості; неналежна поінформованість потенційних туристів про можливості використання наявних туристичних ресурсів; недостатній рівень розвитку туристичної діяльності на об’єктах історико-культурної спадщини та територіях, інших туристично привабливих об’єктах тощо);

- недостатнє маркетингове просування туристичного продукту на українському та міжнародному туристичних ринках (недосконалість та низька ефективність маркетингової політики у сфері туризму; слабка промоційна політика щодо можливостей, туристичного потенціалу міста);

- відсутність туристичних операторів, які безпосередньо та цілеспрямовано працюють на внутрішній туризм;

- занедбаний стан пам’яток архітектури в історичному центрі міста;

- недостатньо зовнішнього підсвічування туристичних об’єктів, історичних будівель, державних установ, банків тощо;

- недосконалість статистики туристичної галузі.

На вирішення зазначених проблем спрямована Програма розвитку туризму в місті Херсоні на 2020 – 2022 роки (далі – Програма).

2. Визначення мети Програми

Основною метою Програми є збільшення туристичного потоку, підвищення конкурентоздатності міста в галузі туризму, забезпечення широких можливостей та комфортних умов для туристів і гостей міста, сприяння виходу міста не тільки на національний, але і на міжнародний ринок, розвиток інноваційних програм, збереження й раціональне використання історико-культурної спадщини й природного потенціалу міста.

3. Обґрунтування шляхів і засобів вирішення проблем, обсягів

 та джерел фінансування, термінів виконання завдань, заходів Програми

Для досягнення ефективного результату Програми потрібно розробити та вдосконалити наступні завдання:

- впровадження інноваційних методик ведення туристичної діяльності;

         - розвиток туристичної інфраструктури;

         - просування туристичного продукту;

         - створення системи міжнародних, міжрегіональних зв`язків та кооперації в галузі туризму, спрямованої на збільшення туристичних потоків до                         м. Херсона;

- вдосконалення маркетингового інструменту;

         - розробка ефективної промоції міста для національного та міжнародного ринків;

- поліпшення рівня обслуговування громадян закладами індустрії гостинності (організація та проведення семінарів, тренінгів, пізнавальних поїздок, організація програм з обміну досвідом, проведення конкурсів для готельєрів, рестораторів та інших представників туристичного бізнесу);

         - підвищення ефективності використання туристичних об’єктів шляхом упорядкування наявної історико-культурної спадщини в місті Херсоні, створення нових туристичних маршрутів.

Фінансування заходів на виконання Програми здійснюється за рахунок коштів міського бюджету та інших джерел.

Обсяги фінансових витрат, необхідних для виконання Програми в цілому та за роками, а також джерела фінансування вказані у додатку 1 до Програми.

Програма здійснюватиметься протягом 2020 – 2022 років. Коригування плану заходів Програми та термінів їхнього виконання здійснюватиметься за необхідності.

4. Перелік завдань і заходів Програми, напрями використання бюджетних коштів та результативні показники

Реалізація Програми здійснюватиметься за такими напрямами:

  • Створення умов для ефективного управління туристичною галуззю міста.
  • Формування позитивного іміджу міста Херсона як туристичної дестинації
  • Розвиток конкурентоспроможного туристичного продукту.
  • Розвиток туристичної інфраструктури.
  • Підвищення професійного рівня працівників туристичної галузі.
  • Співпраця з вищими навчальними закладами міста.
  • Залучення громади до розвитку туризму.

Виконання визначених Програмою напрямів здійснюється шляхом
проведення заходів із розвитку туризму в 2020 – 2022 роках згідно з додатком 2 до Програми.

5. Виконання Програми забезпечить:

  • сприяння відновленню і зміцненню існуючої матеріальної бази туризму, створенню якісного туристичного продукту, здатного максимально задовольнити потреби населення міста та туристів;
  • створення можливості для інтенсифікації туристичної діяльності, посилення взаємозв’язку інфраструктури туризму з іншими галузями соціально-економічного та культурного розвитку міста;
  • можливість активізувати існуючий туристичний потенціал Херсона, сприяти формуванню у членів територіальної громади почуття відповідальності за розвиток міста, його економічне та соціальне зростання.

Очікувані результати:

  • підвищення якості туристичних послуг;
  • розширення переліку туристичних та туристично-інформаційних послуг;
  • збільшення кількості туристів та екскурсантів;
  • збільшення щорічних надходжень до бюджету міста.

Координація і контроль за ходом виконання Програми

 Загальна координація та контроль за ходом виконання Програми покладені на заступника міського голови, відповідно до розподілу обов'язків. Відповідальним виконавцем Програми визначено управління культури Херсонської міської ради.

З метою дотримання принципу колегіальності, компетентності та прозорості управлінсько-організаційного та фінансового забезпечення реалізації Програми, функції щодо здійснення систематичного моніторингу ходу її виконання покладаються на постійну комісію міської ради з питань промисловості, підприємництва, торгівлі, туризму, транспорту, дорожньої інфраструктури і зв’язку, реклами та сфери послуг.

Звіт про виконання Програми заслуховується на сесії міської ради після завершення її виконання раз на два роки.

Файл з заходами до програми ви можете подивитися за посиланням